"Succesvol ondernemen is toekomstbestendig ondernemen"

‘Als café-eigenaar moet je met de wensen van je klanten mee gaan. Het oude dorpscafé bestaat niet meer’.

‘Als café-eigenaar moet je met de wensen van je klanten mee gaan. Het oude dorpscafé bestaat niet meer’.

‘Het oude dorpscafé, zoals in de jaren 80, bestaat niet meer. Als café-eigenaar moet je met de wensen van je klanten mee gaan. Verbreed je aanbod, initieer leuke activiteiten en werk met andere ondernemers samen. Je bent per slot van rekening ondernemer’.

Dave Meijers, de nieuwe kastelein én eigenaar van café ’t Flaterke in Margraten is jong en ambitieus. Hij weet waarover hij praat. Als tiener hielp hij zijn oom al in het genoemde dorpscafé, waar de naam afgeleid is van Guust Flater, de favoriete stripfiguur van zijn oom. Het café was in de beginjaren vooral een hotspot bij de jeugd. De laatste jaren is het ontmoetingsplek voor jong en oud. Dave heeft een nieuwe en duidelijke koers voor ogen.

 

Zeg nooit nooit

Na afronding van zijn Heao-opleiding, heeft Dave een commerciële functie vervuld. Gezien zijn opleiding was dit te verwachten. Bovendien had hij altijd geroepen dat hij nooit fulltime zou gaan werken in de horeca, ondanks zijn horeca-gerelateerde stages bij ondermeer bierbrouwerij De Gulpener.

Hoe anders is dit gelopen. In 2016 bood zijn oom hem de mogelijkheid het café ‘t Flaterke over te nemen. Een unieke kans voor iemand van zijn leeftijd. Na rijp beraad heeft hij die kans met beide handen gegrepen.

 

Deskundige begeleiding

‘Het overnametraject, heeft Patrick Eggen van Euregio HabetsRoyen, voor zowel mijn oom als voor mij op een goede manier begeleid. Door zijn kennis en ervaring is de overdracht soepel en positief voor ons beiden verlopen. Mijn oom en ik hebben deze samenwerking als heel prettig en open ervaren’.

 

Kansen zien, kansen grijpen

‘Niet alleen wilde ik het café voortzetten, ik wilde het ook uitbreiden met een nieuwe grote zaal. Daarnaast is er in deze regio behoefte aan een accommodatie voor kleine en grote gezelschappen of verenigingen’, meldt Dave met volle overtuiging.

Voor deze aanvullende nieuwbouw waren investeringen nodig.
Dave: ‘Het is heel fijn als je met ervaren horeca-adviseurs, en dat zijn de mensen van Euregio HabetsRoyen, kunt overleggen over alle financiële en fiscale zaken waar een café-eigenaar mee geconfronteerd wordt. Gerard Creuels en Lars Hendriks zijn voor mij uitstekende sparringpartners. Met de beide heren heb ik korte lijntjes. Echt heel fijn’.

Met zijn HEAO-achtergrond werd het nieuwe businessplan voor het café, met een duidelijke koers, opzet en financiering, een waardevol document. Het businessplan, inclusief een positieve aanbeveling van Euregio HabetsRoyen, gaf de bank voldoende vertrouwen om positief te reageren over de investeringsaanvraag.

 

Nieuwe impuls

‘Het café gaat weer een nieuwe impuls aan ons dorp geven’. De reserveringen voor de (eet)zaal, die er al zijn vóór de officiële opening, bewijzen Dave’s overtuiging.

‘Maar niet alleen de nieuwe zaal zal gasten aantrekken. Wij verzorgen ook volledige lunches of dinerbuffetten op locatie. Bovendien bezorgen wij tussen de middag goed belegde broodjes aan bedrijven in de buurt.
Op de vraag of hij voldoende hulp heeft, antwoord Dave: “voor het café en de festiviteiten in de zaal heb ik een jong en enthousiast team op afroep beschikbaar. Voorlopig heb ik hier voldoende aan’.

 

Krachten bundelen

De verbouwing van het café is in volle gang, en ondertussen is Dave bezig met het uitwerken van allerlei ideeën. Dat doet hij in samenwerking met andere ondernemers in de buurt. Het Margratens Bierfestival dat 2 juni jl. plaatsvond, is een mooi voorbeeld.
Een ‘joint-venture’ met de lokale ondernemers, zoals de slager, de slijterij en de leverancier van speciaal bier. Het Flaterke wordt nu al getrakteerd op veel belangstelling vanuit de regio!

Ja, van deze ijzersterke Margratense ondernemer zullen we nog vaak horen!

 

 

 

Interview: Lilian Zeekaf

Fotografie: Kim Roufs

 

Juni 2019