Een waslijst aan uitdagingen laat het ondernemersbrein kraken. Veel wordt gevraagd van horeca- en retail-eigenaren, die kampen met de naweeën van een pandemie en soms ook waterramp. Gelukkig beschikt de Geulstad over creatieve geesten, die de middenstand weer laten bruisen, weet accountant Joyce den Harder van Euregio HabetsRoyen.
Met stijgende prijzen, materiaal- personeelstekorten, oude voorraden in de kledingbranche én vooral de geestelijke motivatie om na de coronacrisis weer te ondernemen, krijgt Joyce veel uiteenlopende thema’s op haar bordje. “Behalve inzicht bieden in cijfers, zijn we met ons kantoor ook een luisterend oor, zeker in deze tijd. Waar nodig of gewenst treden we ook op als coach. De focus blijft natuurlijk op de financiën, maar altijd met empathie. Een eerlijk, onderbouwd verhaal waar iemand mee verder kan. Of het nou gaat om uitbreiding van de zaak, investeren in innovatie of het voorkomen van een faillissement”, zo probeert Joyce haar veelzijdige werk samen te vatten.
Schuldenlast, beperk privéschade
De sporen van de crisis zijn nog steeds voelbaar. Joyce: “Zo is de schuldenlast de afgelopen jaren toegenomen. Denk aan bedrijven die tussen wal en schip belandden in compensatieregelingen of die 1,5 jaar geen eigen inkomen konden genereren uit de zaak. De kunst is om over schulden heen te kijken naar de horizon, voor zover mogelijk. Als het dan toch mis gaat, helpen we bij
een gecontroleerd bedrijfseinde, om verdere privéschade te beperken.”
Nieuwe verdienmodellen
Positieve lessen uit de coronacrisis zijn bijvoorbeeld nieuw ontdekte verdienmodellen. “Denk aan het toevoegen van online-verkoop of extra services bieden. Maar ook anders omgaan met je winkel. Maak er bijvoorbeeld een belevingscentrum van waar persoonlijke aandacht centraal staat. Heb je nog oude voorraad? In kledingwinkels worden oude en nieuwe voorraden nu gecombineerd als setje”, zo schetst ze een aantal praktijksituaties.
Veer mee met je personeel
Een ander prominent vraagstuk blijft het personeelstekort. “Je zult als werkgever mee moeten
met de huidige tijd. Bij de twintiger van vandaag gaat het niet alleen over zoveel mogelijk uren en geld, maar is ook vrije tijd belangrijk. Daar zul je als ondernemer in mee moeten gaan om voldoende mensen binnenboord te krijgen én te behouden. Zet in op loyaliteit, goede secundaire arbeidsvoorwaarden en laat jonge mensen ook meebeslissen in je bedrijf. Wie weet biedt daarnaast de nieuwe vluchtelingenstroom uit Oost-Europa een uitkomst om personeelstekorten te verminderen.”
Opnieuw uitvinden
Joyce vertelt gepassioneerd over het begeleiden en adviseren bij tal van uitdagingen in deze complexe tijd. “Met alles wat we nu meemaken, zou je kunnen zeggen dat horeca en retail zichzelf opnieuw moeten uitvinden en wapenen tegen onverwachte omstandigheden. In welke situatie iemand
dan ook zit. Met ons kantoor bundelen we alle ervaring en disciplines om ondernemers in voor- en tegenspoed bij te staan.”
Artikel is geplaatst in “Kijk op Valkenburg”.