"Omarm de chaos". Een (foto)verslag van het ondernemersevent met Ruud Veltenaar.

Euregio HabetsRoyen in ‘City Magazine’

Euregio HabetsRoyen in CityMagazine - Uit de praktijk

“MKB’ers met zakelijke belangen over de grens kunnen we volledig ontzorgen”

Accountants en belastingadviseurs moeten vaak opboksen tegen het imago van hun beroep, dat stoffig en saai zou zijn. Ger Penders en Gerard Creuëls, vennoten bij Euregio HabetsRoyen, laten van die opvatting geen spaan heel. Met onverholen enthousiasme praten ze over het kantoor, hun werk en hun ambities. Saai? Geen moment. “Wij zijn de pastoor van de ondernemer.”

Eerst maar even over de naam: die is apart, realiseren Ger en Gerard zich. Maar ook weer heel logisch. “In 1995 heb ik samen met Raymond Jaeqx, een van de andere vennoten van het huidige Euregio HabetsRoyen, Euregio opgericht”, vertelt Ger. “Gerard werkte destijds bij HabetsRoyen. Toen we in 2006 samen zijn gegaan, hebben we er bewust voor gekozen om de merknaam en de regionale component beide te behouden.”

Euregio HabetsRoyen, het accountants- en belastingadvieskantoor waarvan Ger en Gerard samen met Joyce den Harder en dus Raymond Jaeqx vennoot zijn, telt nu zo’n 45 medewerkers. Daarmee is het een middelgroot kantoor. Prima, vinden de vennoten: het is niet hun ambitie om groot, groter, de grootste te worden. “In kwantitatief opzicht hoeven we niet te groeien”, meent Ger. “Maar we werken wel constant aan het verbeteren van de kwaliteit.”

Met kantoren in Zuid-Limburg, Lanaken (B) en Jülich (D) richt Euregio HabetsRoyen zich vooral op het midden- en klein- bedrijf in de (eu)regio. “Ik kom uit een familie van Nederlanders en Belgen”, vertelt Ger. “Zelfs op familiefeestjes kwamen de cultuurverschillen tussen die twee landen aan de orde. De ‘Hollander’ heeft de naam assertiever te zijn, de ‘Belg’ is empathischer. Dat heeft ook invloed op de manier van werken. Behalve cultuurverschillen zijn daarnaast veel fiscale en juridische zaken anders geregeld in de buurlanden. Dankzij onze kantoren, met bijbehorende expertise, in België en Duitsland kunnen we MKB’ers met zakelijke belangen over de grens volledig ontzorgen.”

Gelukkig is de afgelopen jaren geprobeerd de regelgeving met de buurlanden op diverse fronten te uniformeren. Dat biedt ondernemers nieuw perspectief, menen Gerard en Ger. “Limburg heeft het Nederlandse achterland, maar nog een veel groter voorland over de grens. Voor de Limburgse zakenwereld dient zich een enorm potentieel aan in de driehoek Maastricht-Aken-Luik. Daar zouden ondernemers meer gebruik van kunnen maken. Wij willen daar graag, samen met onze klanten en onze partners, over meedenken.”

De klantenkring van Euregio HabetsRoyen is niet onder één noemer te vangen: “Op agrariërs met levende have na, bedienen we vrijwel alle sectoren in het MKB, van de gezondheidszorg tot de horeca”, vertelt Gerard. “We helpen starters op weg, maar zijn ook sparringpartner op financieel- en bedrijfseconomisch vlak voor gevestigde ondernemers. Met al onze klanten bouwen we een vertrouwensband op. Uiteindelijk gaat het tijdens de gesprekken die we voeren nog maar voor een deel over de cijfers. Wij zijn als het ware de pastoor van de ondernemer: we luisteren, zoeken samen naar oplossingen en zorgen ervoor dat we het probleemaapje op de schouder van de klant weghalen.”

Mede dankzij de digitalisering is de tijd voor een goed gesprek toegenomen, legt Ger uit. “Wij hebben geïnvesteerd in het bereiken van ‘operational excellence’ op het gebied van automatisering. Qua boekhouding bijvoorbeeld werken we nu volledig online. Tot voor kort stuurden ondernemers hun klanten de factuur digitaal, waarna ze die voor ons uitprintten. Wij moesten hem dan hier weer digitaliseren. Nu hebben we een softwarepakket, waarin we samenwerken met onze klant. Dat is voor alle partijen gemakkelijker en minder tijdrovend. Zo kunnen we ons meer focussen op wat we echt belangrijk vinden: het persoonlijke contact met de ondernemer. Aan de hand van de historische gegevens kijken we bijvoorbeeld samen met de klant hoe zijn bedrijf zich ontwikkelt. De aangifte inkomstenbelasting en de jaarstukken gebruiken we daarbij als basis om een financiële planning te maken. Dat is immers waar je als ondernemer wat aan hebt. Van achterom kijken krijg je alleen een stijve nek, veel liever zie je een tipje van de sluier opgelicht over wat de toekomst brengt. Juist daar zit onze toegevoegde waarde.”

De digitaliseringsslag heeft ook gevolgen voor de interne organisatie van Euregio HabetsRoyen. “Onze mensen zullen moeten meegroeien met de nieuwe ontwikkelingen”, zegt Gerard. “Dat is niet voor iedereen gemakkelijk. De een absorbeert de digitale technologie snel, de ander ziet het als een bedreiging. Aan ons de uitdaging om de medewerkers zodanig in hun kracht te zetten, dat ze kunnen doorgroeien in de organisatie.” “De afgelopen vijf jaar hebben we met onze onderneming flinke stappen gezet”, zegt Ger. “Dat geeft ons het vertrouwen dat we, met onze specialisten, externe partners en onze klanten, ook in de toekomst ‘samen sterk in de regio’ blijven.