‘Investeer in relaties. Omring je met vakmensen die dezelfde ethiek delen, waarvan jij kunt leren én die jou verder helpen. Samenwerken en iets moois creëren, daar word je succesvol van en geeft grote voldoening’, dat zou mijn advies zijn aan ondernemers.
Aan het woord is Stefan van den Eijnde, met recht een entrepreneur te noemen. Hoewel je dit met zijn achtergrond niet direct zou verwachten. Stefan en zijn echtgenote voltooiden hun (bio)medische studie in het westen van het land. Na enige jaren in die regio gewerkt te hebben maakte het inmiddels jonge gezin bewust de keuze om zich te vestigen in Limburg. Volgens hen bood de cultuur in het zuiden meer potentie om zakelijk en privé op een eigentijdse wijze te combineren.
Van werknemer naar ondernemer
Hoe is Stefan vanuit de medische wereld in het ondernemerschap gerold?
‘Als promovendus ontdekte ik dat het focussen op één wetenschappelijk onderwerp, mij niet kon blijven boeien. Ik ben breed geïnteresseerd en zoek elke keer naar nieuwe uitdagingen. Naast mijn baan heb ik indertijd mijn eerste Biotech-bedrijf opgericht en het ondernemerschap vond ik fantastisch.
Een rekensom maakte duidelijk hoeveel ik moest omzetten en welke risico’s afgedekt moesten worden om volledig te kiezen voor het ondernemerschap. En ik heb de stap gemaakt. Voor mij was het volledig helder; kansen zien en kansen benutten. Het creëren van waarde voor mijzelf en voor anderen, het liefst samen met anderen, daar werd ik blij van.
Het Biotech-bedrijf is inmiddels verkocht en nu combineer ik 3 andere grote uitdagingen.’
Familiebedrijf Militex
Stefan vervolgt zijn verhaal. ‘Allereerst ben ik door familierelaties betrokken bij Militex, een 70 jarig bedrijf dat uitgegroeid is van een ontwikkelaar en producent van reinigingsmiddelen naar een ‘Researchinstituut’. Als commissaris heb ik daar meegewerkt aan de transitie van een top-down gestuurd bedrijf naar een zelfontwikkeld bedrijf met ambitieuze medewerkers. Dat vereist wel een gezamenlijke visie, doelen stellen en hier samen keihard aan werken.
Wij hebben geïnvesteerd in mensen. Wij geloofden in de kracht en creativiteit van onze vakmensen en hebben hen ruimte geboden om te innoveren. Maar een transitie vraagt om grote flexibiliteit van mensen en is geen eenvoudig proces. Niet iedereen stapt op die trein. Dan moet je als verantwoordelijke(n) ook kracht tonen, duidelijkheid geven en andere oplossingen zoeken voor je medewerkers die niet mee kunnen of willen.
Uiteindelijk kijken wij terug op een uiterst succesvol proces met als resultaat, kritische maar betrokken én enthousiaste medewerkers die mooie dingen bedenken. Dat geeft iedereen, ook onze relaties en klanten, heel veel energie!’
Joint venture: Animal Life Plus
Daarnaast is Stefan met vijf andere ondernemers, o.a. specialisten op het gebied van reiniging, techniek en veehouderij, het bedrijf ‘Animal Life Plus’ gestart.
Stefan licht toe; ‘ons gezamenlijk doel richt zich op het realiseren van innovatieve microbiële reinigingsconcepten. Goede reiniging en hygiëne dragen bij aan een betere gezondheid voor mens en dier in de stal. Vanuit een gedeelde overtuiging en bevlogenheid werken wij aan de commerciële ontwikkeling van het bedrijf.
Een joint venture, voor gezamenlijke rekening en risico een project tot ontwikkeling brengen, slaagt alleen als mensen hun specialistische kennis bundelen, elkaar respecteren en vertrouwen. Het zijn vaak langdurige trajecten. Je moet op elkaar kunnen bouwen, volhouden én afmaken. Ook als er tegenslagen zijn. Elkaar recht in de ogen kijken en lef tonen. Het gaat om vertrouwen geven en vertrouwen krijgen.’
MKB en succesvolle innovatie
‘In mijn derde rol als consultant via het bedrijf Business APS help ik het MKB met de ondernemerskant van innovatie. Hoe kunnen wij samen zorgen dat innovatie slaagt?’ Stefan geeft direct antwoord op de door hem gestelde vraag; ‘allereerst door niet op de stoel van de inhoudelijke kennisdeskundigen te gaan zitten. Je moet je uiteraard wel verdiepen in het bedrijf om te begrijpen waarmee ze bezig zijn. Als adviseur heb je een andere rol. Het is noodzakelijk dat je op afstand naar het bedrijf kijkt en strategische vraagstukken aanpakt. Zo versterk je elkaar.’
Hij vervolgt; ‘ik werk graag vanuit de ziel, de kracht en ambitie van het bedrijf , om van daaruit een keuze te maken voor een passend organisatiemodel. Met een goed plan kun je samen werken aan je doel dat zich uiteraard richt op de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Als het doel bereikt is, geeft dat de ondernemer een enorme voldoening en meestal een nieuwe schwung aan het bedrijf! Daar geniet ik van. Ik ben een echte bewonderaar van het MKB en wordt graag betrokken bij de professionalisering van deze bedrijven.’
Investeren in relaties
Het is duidelijk dat Stefan veel energie steekt in het bouwen en versterken van goede relaties. Stefan bevestigt dit; ‘succesvol innoveren gaat over kennis delen en het aangaan van allianties met de juiste partners. Denk hierbij aan specialisten op het gebied van advocatuur, wet- en regelgeving, subsidies en accountancy.
Vandaar ook mijn relatie met Ger Penders van Euregio HabetsRoyen. Een van mijn waardevolle zakelijke partners. Wij delen dezelfde cultuur en visie en respecteren elkaars vakgebied. Wij inspireren elkaar, dagen elkaar uit en gaan discussies zeker niet uit de weg. Deze dragen bij aan ons gemeenschappelijk doel.’
Bedrijfsopvolging
Stefan geeft aan dat hij en Ger Penders zich momenteel buigen over het complexe proces rondom bedrijfsopvolging in het MKB. ‘Hier krijgt elke ondernemer vroeg of laat mee te maken. Wie volgt de directeur-grootaandeelhouder (DGA) op? Een lastig onderwerp en niet alleen een zakelijk proces. Iedere DGA heeft zijn ziel en zaligheid in het bedrijf gestopt. Met empathie en zakelijke kennis gaan wij samen zoeken naar innovatieve oplossingen. Hier komen de ervaringen vanuit mijn eigen ondernemerschap en het bijdragen aan continuïteit en succes van andere bedrijven heel dicht bij elkaar.’
Een mooie afsluiting van dit gesprek met Stefan van den Eijnde, een ijzersterke ondernemer.
Interview: Lilian Zeekaf