‘Het online delen van persoonlijke verhalen zorgt voor verbinding met bedrijven.’

'Het online delen van persoonlijke verhalen zorgt voor verbinding met bedrijven.’

“De mensen achter een bedrijf interviewen vind ik het allerleukste om te doen. Hun drive, enthousiasme en betrokkenheid, daar word ik echt blij van. Authentieke verhalen die de lezer raken, zijn het waard om te delen.”

Een uitspraak van de 24-jarige spontane Tedje van Gils. Een bezige bij uit het Brabantse die inmiddels ook Maastricht in haar hart heeft gesloten.

Tedje is een blogger; check haar Instagram account ‘Teddlicious’ maar eens. Via dit social media platform inspireert zij meer dan 4700 fans over items die haar boeien, zoals ‘food, work, beauty, books, fashion en travel’.

 

Blogger

Tijdens haar studie journalistiek is ze in 2011 gestart als blogger (voor de rijpere lezers onder ons; iemand die online een soort dagboek bijhoudt) onder de naam ‘Teddlicious’. Toen nog een intensieve hobby, want Tedje plaatste bijna dagelijks over de genoemde onderwerpen. ‘Ik vond dit hartstikke leuk om te doen en nog steeds. Door tekst en beeld op een persoonlijke en creatieve manier te brengen, kan ik mensen boeien en informeren.’

Inmiddels is ‘Teddlicious’ geen hobby maar een bedrijf. Door het bloggen heeft Tedje een eigen aanhang gecreëerd en wordt ze ook opgemerkt door bedrijven. Als ‘micro-influencer’ wordt ze regelmatig gevraagd om producten te testen en recensies te schrijven. ‘Ik word hiervoor betaald, maar mijn reviews zijn altijd eerlijk. Als een product slecht is, krijgt dit product zeker geen plekje op mijn blog.’

 

Content writer

Tedje is tijdens haar studie als stagiaire en daarna als freelancer gaan werken voor onder meer een marketingbureau in de randstad, gespecialiseerd in het maken van creatieve en redactionele content.

Dit bureau werkt voor grote bedrijven en merken en zo kon de jonge journaliste meewerken aan websites, blogs of magazines voor bijvoorbeeld Etos en KLM én een waardevol netwerk opbouwen.

Tedje heeft haar functie van content writer ofwel tekstschrijver steeds gecombineerd met freelance werk. Als freelancer maakt zij inmiddels ook deel uit van het redactieteam van het glossy magazine Chapeau.

 

Spannende tijden

Twee jaar geleden heeft ze de knoop doorgehakt, haar baan opgezegd en de keuze gemaakt om fulltime freelancer, dus zelfstandig ondernemer te zijn. Erg stoer dat zij de beslissing heeft durven nemen.
Tedje reageert: ‘Ik had er echt zin in, maar het waren wel spannende tijden. Je moet jezelf positioneren, keuzes maken, opdrachten werven, verdienmodel opstellen, tarieven vaststellen en een administratie opzetten. Ik ben heel blij dat ik met Ton Penders van Euregio HabetsRoyen hierover kan sparren en dat hij mij professioneel advies geeft. Net zoals de klanten met mij een klik moeten hebben, heb ik een goede klik met Ton Penders. Ik vertrouw op zijn deskundigheid.

 

Tips van Tedje

Op advies van hem heb ik ook gekozen voor het digitaal boekhoudprogramma Moneybird. Hartstikke eenvoudig en heel geschikt voor jonge ondernemers zoals als ik. Zo heb ik altijd een goed overzicht van mijn financiële zaken. Ik zou het iedere starter aanraden!’

Op de vraag of Tedje nog meer tips heeft voor startende ondernemers, antwoordt ze: ‘Doorzetten en volhouden, ook als het eens tegenvalt. Je verdienmodel moet je toepassen, evalueren en bijstellen. Door ervaring ontdek je waarom een offerte slecht scoort of wanneer je een veel te lage prijs hebt gevraagd. Vraag ook hulp; je kunt niet overal goed in zijn.’

 

Ambitie

‘Ik wil graag mijn focus richten op ‘storytelling’; authentieke verhalen schrijven over bedrijven en hun medewerkers. Mensen willen graag in de keuken kijken van een bedrijf, net zoals zij graag binnenkijken in andermans huizen’, lacht Tedje.
‘Het online delen van persoonlijke verhalen zorgt voor verbinding met bedrijven en draagt bij aan het vertrouwen in een bedrijf.’

 

Masterclass Ondernemerschap

‘Omdat ik zoveel vragen kreeg over het ondernemerschap, ben ik samen met collega-vriendin Femke Kamps de ‘Masterclass Ondernemen’ gaan organiseren. We delen ervaringen en praktische tips aan studenten, jonge starters en aan de twijfelende, ondernemers ‘to be’. Ik heb ontdekt dat ik naast het interviewen en content creëren, kennisdelen ontzettend gaaf vind om te doen. Dus daar ga ik ook mee door!’

 

 

 

Fotografie: Olga van Borren

Interview: Lilian Zeekaf