Zoek jij ook werkplezier en een nieuwe uitdaging? Check onze vacaturepagina.

Interview Math Royen

Van ordners onder het bed tot een kantoor met diverse vestigingen

In gesprek met Math Royen, ‘founding father Euregio HabetsRoyen’

Een hartelijk welkom van Math Royen en zijn vrouw Tonnie, als ik op een middag voor hun deur sta in het dorpje Banholt. De reden van ons gesprek zal niet verrassend zijn; het kantoor ontleent een belangrijk deel van zijn naam aan Math Royen. Hieruit spreekt nog altijd waardering en respect uit voor een van de oprichters van het kantoor. 

matroyen

 

Dit respect is wederzijds, want Math steekt het niet onder stoelen of banken; door de digitale ontwikkelingen is de huidige marktsituatie niet gemakkelijk voor een bedrijfsadviesbureau c.q. accountantskantoor. Euregio HabetsRoyen doet het volgens hem goed, zelfs beter dan ooit en passend bij de huidige maatschappij.
Persoonlijk, toegankelijk (zowel fysiek als online) én klantgericht, het MKB.

 

Internetdeskundigen

‘In mijn tijd, ik spreek nu over eind jaren tachtig, kwamen ondernemers bij mij voor advies. Die gaf ik hen. Met de overtuiging dat dit het enige juiste antwoord was, gingen zij vervolgens gerustgesteld en vol vertrouwen huiswaarts. Tegenwoordig komt de klant vaak al binnen met een uitgesproken mening, want hij heeft internet geraadpleegd. Ga de ‘internetdeskundigen’ van deze tijd maar eens overtuigen dat niet alle informatie ook voor hem of haar specifiek van toepassing of in zijn voordeel is.’

 

24/7

Math is geen fan van de huidige digitale wereld. ‘Het biedt uiteraard voordelen, maar van de stroom aan mails 24/7 word je toch gestoord?’ Omgaan met deze ontwikkelingen vraagt volgens hem aanpassing en flexibiliteit. Maar ook een voortdurende zoektocht naar balans tussen privé en zakelijk. Hij heeft nog regelmatig contact met de partners en hij kijkt met bewondering naar de wijze waarop zij opereren. Passend bij de eisen en mogelijkheden van deze tijd. ‘Ik zou het niet meer kunnen’, verzucht hij.

 

Hoe het allemaal begon

Wij gaan even terug in de tijd en Math vertelt dat hij als beginnend adviseur-administrateur, een start-up heet dit nu, begonnen is in de huiskamer. ‘Klanten zaten op de bank in de woonkamer en de ordners stonden in de slaapkamer onder het bed. Als Tonnie bij binnenkomst van zoon Jeroen de vinger voor haar lippen hield, wist hij dat hij stil moest zijn. Pap sprak met klanten.’

Math was ambitieus en door keihard werken en een enorme gedrevenheid, werd zijn kantoor een succes. Tja, toen was 24/7 hem ook niet vreemd.

 

Klantenstop

Zaken gingen uitstekend, zo goed zelfs dat er een klantenstop werd ingevoerd. De klantenstop zorgde echter voor een klantenmagneet; er ontstond een grote wachtlijst. Deze situatie in combinatie met de opkomende digitalisering, de veranderende wet- en regelgeving en de wens tot schaalvergroting, zorgden ervoor dat het HabetsRoyen niet onwillend stond tegenover een samengaan met het accountantskantoor Euregio. Beide kantoren zagen een win-win situatie en de rest is geschiedenis.

 

Afscheid

Vanwege gezondheidsredenen heeft Math zich, met pijn in het hart, moeten terugtrekken uit het bedrijfsleven. Met groot plezier denkt hij graag terug aan zijn bijzonder en groots gevierd afscheid. Door de vele geldelijke attenties heeft hij een impuls kunnen geven aan zijn andere passie; de leefgemeenschap van Azul in Argentinië.

 

Omhelzing

Ooit heeft Math een aantal jaren gewerkt in Azul en met name de (gehandicapte) jongeren daar hebben zijn hart gestolen. Zijn initiatief heeft geleid tot de Stichting “Un Abrazo Para Los Amigos”  ofwel “omhelzing voor vrienden”. De Stichting heeft enkele kleinschalige en concrete projecten onder haar hoede, waardoor de omstandigheden in Azul voor velen beter wordt. Math kent de mensen, waarvoor de Stichting zich inzet, allemaal persoonlijk. Naast een dagopvang, werken ze nu aan de realisatie van een nachtopvang voor gehandicapte kinderen.

Van de benodigde 100.000 euro is nu meer dan 40.000 euro aan donaties ontvangen!

 

Hard werken

Wij zijn blij met iedere donatie en waarderen de steun van iedereen enorm.

Math zucht en zegt: “het opzetten van een kantoor was voor mij makkelijker dan geld inzamelen voor deze Stichting. Iedere keer weer nieuwe acties verzinnen om de projecten waar zo veel behoefte aan is te realiseren. Geduldig wachten of bedrijven ook bereid zijn te steunen past niet zo bij mijn karakter. Daarnaast laat mijn gezondheidssituatie het ook niet toe dat ik vele uren per dag bezig ben. Ik moet dus vaak op de rem trappen. Poeh, dat is niet gemakkelijk. Maar het geeft ontzettend veel voldoening en daar worden we echt heel gelukkig van.” Math’s stralende ogen zijn het bewijs en daarmee ronden wij ons gesprek af.

Math en zijn vrouw Tonnie, wensen wij nog veel hartelijke ‘abrazos’ toe!

 

 

Interview door: Lilian Zeekaf

Maart 2016