Van horeca-ondernemer naar accountant
Met een grote glimlach vertelt Roy Keulen zijn verhaal. Hij is in zijn element. Sinds een maand is hij de nieuwe collega bij Euregio HabetsRoyen. Hij brengt niet alleen zijn kennis en ervaring, ook enthousiasme en ‘hospitality’ mee. Hospitality ofwel gastheerschap zit in zijn DNA en onmisbaar in zijn vorige baan. Tot voor kort was Roy namelijk mede-eigenaar van Café ‘t Hoekje in Valkenburg. Het café dat bekend staat om de gezellige sfeer en feestjes. In 2018 zelfs uitgeroepen tot het populairste feestcafé van Nederland.
Roy: “Klopt. Meer dan 12 jaar heb ik met veel plezier in de horeca gewerkt. Ik heb een fantastische tijd gehad en had deze niet willen missen. Veel geleerd en een ervaring rijker. Maar het is goed geweest. Ik verlang naar meer regelmaat, minder nachtleven en minder onzekerheden. Als ondernemer ben je toch 24/7 met je bedrijf bezig en de corona-periode was een moeilijke tijd.”
Het roer om
Roy wilde terug naar de accountancy; de opleiding die hij had afgebroken omwille van de horeca. Tijdens zijn studie liep hij stage bij een groot accountantskantoor, een bedrijf uit ‘the big four’. Hij concludeerde dat deze werkomgeving niet bij hem paste. Hij koos bewust voor het regionaal werkende Euregio HabetsRoyen. “Met dit kantoor hebben wij als ondernemers samengewerkt op een hele prettige, positieve manier, deskundig én heel persoonlijk. Een werkwijze die mij aanspreekt. Euregio biedt mij nu de kans mijn diploma te halen en tegelijkertijd word ik ingewerkt in alle aspecten van het vak. Na een intensieve inwerkperiode hoop ik over een tijdje zelf andere ondernemers goed te kunnen adviseren.”
Hospitality / Gastheerschap
Gastheerschap, een term die vaak nog in verband wordt gebracht met de horeca en catering, wordt ook steeds meer toegepast in het bedrijfsleven; bij organisaties die uitmuntende dienstverlening willen bieden. Bij gastheerschap gaat het over onder meer oprechte aandacht, inlevingsvermogen, representativiteit, kennis van zaken, ‘tone of voice’ en mensenkennis. Begrijpen wat de klant (de gast) nodig heeft en je dienstverlening hierop aanpassen.
“Aspecten die mij aanspreken en die de klanten waarderen. Aandacht voor gastheerschap geeft mij ook veel werkplezier. Mijn voorkeur gaat uit naar het werken voor het MKB. Ik wil bedrijven van A tot Z leren kennen om zo een compleet beeld te krijgen van de organisatie, hun visie en ambitie. Op die manier kun je een bedrijf op een verantwoorde manier begeleiden en adviseren. Dat vind ik mooi aan ons vak. Euregio werkt ook over de grenzen heen, dus er zijn vele uitdagingen”, vertelt Roy.
Balans werk en privé
Er komt veel op Roy af. Heeft hij nog voldoende tijd voor ontspanning? “Natuurlijk wel.” Roy is heel overtuigend: “Ik merk nu al dat de collegialiteit binnen het bureau groot is. Mijn nieuwe collega’s zijn erg hulpvaardig en er is voldoende flexibiliteit om zelf je werk in te delen. Ik werk afwisselend in Valkenbug en Margraten. Dat bevalt goed. Bovendien moet je je niet gek laten maken. Vanuit de horeca ben ik nogal wat gewend. Stress is niet goed voor jezelf, je werkgever én de klanten. Werkplezier en het voorkomen van spanningen is een verantwoordelijkheid van ons samen. Dat zit volgens mij wel goed bij mijn nieuwe werkgever.”