Zoek jij ook werkplezier en een nieuwe uitdaging? Check onze vacaturepagina.

Happy hour.

Op ontdekkingstocht met je accountant.

Gezellig zo’n uurtje samenzijn en 2 glaasjes drinken voor de prijs van 1.
Barman Ties verheugt zich er elke dag weer op. Het hotel waar hij al  meer dan 20 jaar in loondienst werkt, heeft elke dag tussen 18 en 19 uur een “happy hour”. Hij runt op dat tijdstip de bar geheel in zijn eentje.

Ties verdient een goed salaris conform Horeca cao. Zijn werkgever is een toffe vent en het hotel draait als een tierelier. Ties heeft daarom het gevoel recht te hebben om meer loon. Fooien mag hij al houden maar dat vindt hij niet meer dan normaal.

Arie, de eigenaar van het hotel, verbaast zich over het succes van het “gelukkig uurtje”. Het valt hem op dat de omzet tussen 18 en 19 uur een zeer stabiel patroon vertoont. Zelfs op avonden dat het heel rustig is in de bar, wordt er toch een redelijke omzet gedraaid. Die Ties is goed bezig! Volgens Arie verdient hij een extra loonsverhoging.

 

Overleg accountant 

Arie bespreekt elke maand met zijn accountant de resultaatcijfers van het hotel. Even samen sparren. Vaste onderwerpen hierbij zijn: bezettingsgraad, omzet, marge en personeelskosten.

Alles ligt in lijn van de begroting, op de marge na. Dat is vreemd. Het margeverlies bij de “happy hours” blijkt veel hoger uit te vallen dan begroot. Hoe kan dat? Wat is hier aan de hand vragen Arie en zijn accountant zich af.

 

Ontdekkingstocht


Het valt op dat in de vakantieperiode van Ties de omzet “happy hour” steeds een stuk lager is dan op de dagen dat hij wel aanwezig is. Is dat te wijten aan de inzet en charisma van Ties of is hier iets anders aan de hand? De accountant valt ook nog iets anders op. Op de dagen dat Ties vakantie, verlof heeft of ziek is dan is de omzet buiten de “happy hours” hoger dan op de dagen dat Ties er wel is.

 

Hier zit iets goed fout, maar wat?


Besloten wordt, zonder Ties hierin te betrekken, een nauwkeurige verbruiksmeting te doen; het tellen van de daadwerkelijk getapte biertjes tijdens de “happy hours”. Dit verbruik wordt vergeleken met de omzetgegevens gedurende diezelfde periode.                                                                                                                                                                           De bevindingen zijn opmerkelijk. De omzet tijdens de “happy hours” blijkt als Ties dienst heeft, structureel hoger te zijn dan de getapte biertjes!

De niet “happy hour” omzet geeft het tegenovergestelde beeld. De getapte biertjes leiden tot een theoretisch hogere omzet dan die welke verantwoord wordt.

 

Raadsel opgelost


Voor Arie en zijn accountant worden zaken nu duidelijk. Ze gaan met Ties aan tafel zitten en confronteren hem met hun constateringen. Of Ties daarvoor misschien een verklaring heeft? Ties schrikt zo van deze confrontatie dat hij direct “helemaal leeg loopt”.

 

Wat heeft Ties gedaan?


Ties kocht heel simpel zelf consumpties gedurende het “happy hour” en rekende die ook keurig af. Hij kocht bijvoorbeeld 50 pilsjes waarvan hij er maar 25 hoefde te betalen omdat het “happy hour” was. Hij tapte deze pilsjes uiteraard niet gedurende het “happy hour”. Dat deed hij op andere tijdstippen. Hij tapte deze pilsjes, verkocht ze en stak het geld in zijn eigen beurs. Een “prachtig” voorbeeld van de winkel in de winkel…

 

Ons advies


Koester goede medewerkers, maar houd zicht op je eigen winkel.

Ger Penders
Partner Euregio HabetsRoyen